Urząd Miejski w Tykocinie informuje, że rozpoczęły się kontrole w zakresie przestrzegania przez mieszkańców naszej Gminy zasad segregacji odpadów komunalnych. Pracownicy Urzędu i Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej będą sprawdzać, czy w pojemnikach na odpady zmieszane nie znajdują się inne frakcje odpadów, które podlegają selektywnej zbiórce( tj. papier, plastik, szkło, metal, przeterminowane leki, zużyte baterie, zużyty sprzęt RTV i AGD, odpady budowlane, odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady ulegające biodegradacji), pojemniki i worki do selektywnej zbiórki pod kątem gromadzenia w nich odpadów zgodnie z ich przeznaczeniem oraz ilość  i pojemność zadeklarowanych pojemników zgodnie ze złożoną deklaracją. Kontrolowane będą również zbiorniki bezodpływowe  (szamba) pod kątem posiadanych umów i dokumentów potwierdzających wywóz nieczystości ciekłych (faktur).

Kontrola dotyczy zarówno mieszkańców jak również działalności gospodarczych działających na terenie Gminy Tykocin.

Prawidłowa segregacja ma wpływ na zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na zmniejszenie ponoszonych kosztów.

Większa ilość odpadów zmieszanych odebrana od mieszkańców spowoduje wzrost stawek opłaty za odpady.

Przypominamy, ze selektywna zbiórka odpadów komunalnych dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości i jest obowiązkowa.

W przypadku stwierdzenia, że odpady zbierane są w sposób niezgodny z zasadami segregacji, nie będą odbierane przez firmę realizującą usługę odbioru odpadów z terenu naszej gminy. Pojemniki zostaną oznaczone specjalną naklejką:

Oznacza to, że konieczna jest prawidłowa segregacja polegająca na umieszczeniu odpadów w worku lub pojemniku odpowiednim dla danej frakcji. Prawidłowo posegregowane frakcje zostaną odebrane przez firmę wywozową podczas kolejnego odbioru, który odbędzie się zgodnie z harmonogramem. Natomiast odpady, które nie są odbierane podczas regularnych kursów, należy usunąć i zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Ponowne stwierdzenie braku segregacji lub nieprawidłowego jej prowadzenia skutkować będzie wszczęciem postępowania administracyjnego w celu naliczenia wyższej opłaty- za nieprawidłową segregację. Podwyższona stawka opłaty wynosi 54 zł za osobę /miesiąc.

Powyższe działania mają na celu  osiągnięcie wymaganego za dany rok poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. Obowiązek ten nakłada na gminy Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399) art. 3b.

Podczas przeprowadzanych kontroli nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków sprawdzane są następujące dokumenty:

–  umowa z firmą zajmującą  się wywozem nieczystości ciekłych lub osadów z przydomowych oczyszczalni ścieków,

– dokumenty potwierdzające regularny odbiór tych nieczystości (faktury) z ostatnich 12 miesięcy

Nielegalne wylewanie zawartości szamba na działkę, pole czy dowolną nieruchomość – własną lub cudzą, jest działaniem karalnym. Utrudnianie kontroli bądź odmowa okazania umowy lub rachunków za regularne opróżnianie szamba może skutkować nałożeniem kary w wysokości od 500 zł do 5 000 zł.